A story

Ontdek de inspiratiebronnen bij Botanical Wasteland: Donna Haraway, Ian Cheng, James P. Carse, Alberto Villoldo, Timothy Leary, Penney Pierce, Pierre Bastien.

Er zit veel verscholen in Botanical Wasteland. Het werk is trippy. Alle aandacht gaat uit naar ontdekken wat je allemaal hoort en ziet. Een hand… doet wat? Wijdt een machine in met een veer? In wat voor mysterieus ritueel zijn we beland? Wat is de betekenis van al die handelingen?

niels wereldt micro-tech-wereld
niels wereldt micro-tech-wereld

Je hoort wel tekst, of flarden tekst, maar wat precies gezegd wordt (er is een stem die spreekt) is niet altijd makkelijk te doorgronden.

Toch is die tekst interessant.

Of liever gezegd, het feit dat een verhaal verteld wordt.

Zonder verhaal, geen wereld.

En om werelden maken gaat het in Botanical Wasteland, A world making practice.

klik op de balken als je meer wil weten over inspiratiebronnen

Lezing
Het motto van Botanical Wasteland komt uit een lezing van Donna Haraway (‘Anthropocene, Capitalocene, Chtulucene: Staying with the trouble’, 2014) waarin ze Marilyn Strathern parafraseert. Volgens Haraway moeten we verhalen destabiliseren, opnieuw vertellen met andere verhalen. Ons denken infecteren. En ‘think we must’ in tijden van trouble en massale uitsterving van soorten.

It matters what stories tell stories
It matters what thoughts think thoughts
It matters what worlds world worlds

Het maakt uit wie een bepaald verhaal vertelt, waarom en hoe.


Boek
It matters what stories make worlds, what worlds make stories,’ schrijft Haraway in haar laatste boek so far, Staying with the trouble, Making kin in the Chthulucene. Daarin houdt Haraway een pleidooi voor multispecies coexistence (dier, plant, mens, machine) en sympoiesis. ‘Make kin, no babies’. Ze ziet zichzelf als compost-human, niet als post-human (ze houdt van woorden maken).


Docu
In Storytelling for earthly survival maak je op een speelse manier kennis met Haraway en haar gedachtegoed. Fabrizio Terranova filmde haar en haar hond Cayenne in hun huis in Californië ‘exploring their personal universe as well as the longer development of Haraway’s views on kinship and planetary welfare.’ Terranova fleurt het gesprek op met animaties en green screen projecties (die ook in Botanical Wasteland zitten).


Bianca over earthly survival
‘We krijgen van alle kanten dystopieën naar ons toegeslingerd. Dat het al te laat is. Dat stimuleert totaal niet omdat het leidt tot een soort ecoverlamming. Ik hoef geen utopie, maar wil wel op een bepaalde manier hoopvol beginnen en hoopvol eindigen. Het disfunctionele daarbij inbouwen. Het disfunctionele levert inspiratie op, vitaliteit. Ik wil terug in de verwondering.’


luister lezing | lees boek | bekijk documentaire


The green field

Het begint vredig, deze trip, met een groen veld, en groene ballen die uit het universum vallen, zachtjes bouncen in het gras. Je krijgt alle tijd om rustig de camerabeweging te volgen. Waar zijn we? Het lijkt een gamewereld waarin we zometeen worden gedropt, maar waar is de actie? Een stem spreekt ons toe.

We zijn in een tuin, een simulatie.

 

Ian Cheng is een kunstenaar die zich bezig houdt met simulaties en worlding.


What is a simulation? Think of it as a videogame that plays itself. A simulation is that which doesn’t stop when the stories go away.

What is a world? A World is conceived when a creator decides to pick some part of reality and start believing in it again.

A World is a reality that promises to bring about habitable structure from the potential of chaos, and aim toward a future transformative enough to metabolize the pain and pleasure of its dysfunction.

What is worlding? An artistic activity that organizes base ingredients — deterministic stories and open-ended simulations — into something more than the sum of its parts. Something meaningful yet alive, bounded yet transforming. I’ve been calling this activity Worlding.

Worlding is the unnatural act of creating an infinite game by choosing a present, storytelling its past, simulating its futures and nurturing its changes.


Bianca over Ian Cheng
‘Ik vind het interessant dat hij het dysfunctionele in zijn werelden en simulaties meeneemt als creatieve kracht.’


ian cheng | over ian cheng’s emissaries | emissary’s guide to worlding


The medicine way: the four winds

Botanical Wasteland bestaat uit vier episodes en een proloog. Elke episode wordt ingeleid met een song, die samen de vier windrichtingen aanroepen van het medicijnwiel. Sjamanen gebruiken dat om te helen en transformeren. De vier richtingen, vier krachten, houden elkaar – ‘het leven en alles wat is’ – in balans. Botanical Wasteland begint in het zuiden (‘where one goes to confront and shed the past’).

Summer
To the winds of the South // Great Serpent // Wrap your coils of light around us // Teach us to shed the past the way you shed your skin // To walk softly on the Earth // Teach us the Beauty Way


Fall
To the winds of the West // Mother Jaguar // Protect our medicine space // Teach us the way of peace, to live impeccably // Show us the way beyond death




Winter
To the winds of the North // Humming bird // Ancient Ones // Come and warm your hands by our fires // Whisper to us in the wind // We honor you who have come before us // And you who will come after us, our children’s children

Spring
To the winds of the East // Great eagle, condor // Come to us from the place of the rising Sun // Keep us under your wing // Show us the mountains we only dare to dream of // Teach us to fly wing to wing with the Great Spirit

klik op de plaatjes als je regie-aanwijzingen wil lezen

Zomer

Zinderende, trillende lucht. Vibraties. Een tuin op haar hoogtepunt. Niet een keurig lapje grond naast een huis, of ergens aan de rand van een stad. ‘This is not a garden one lives beside, but a garden one lives within,’ vertelt de stem.

Er zijn twee soorten games, schrijft James P. Carse. De spelletjes en wedstrijden die we in het dagelijkse leven spelen, bijvoorbeeld oorlog, advocaat worden, diploma halen, voetbal. Het doel is winnen, dan is het spel afgelopen. Dit zijn Finite games.

Infinite games zijn mysterieuzer. De regels van dit spel kunnen gaandeweg veranderen, deelnemers kunnen veranderen – zo lang het spel maar niet eindigt. Het doel is zorgen dat het spel voortduurt.


We control nature for societal reasons. We kennen, grof gesteld, twee houdingen ten opzichte van natuur, een vijandige (‘machine’) en een harmonieuze, in overeenstemming met haar diepe patronen en natuurlijke orde (‘garden‘).

Gardeners celebrate variety, unlikeness, spontaneity. They understand that abundance of styles is in the interest of vitality. The more its numerous sources of change, the more vigorous its liveness.

Genius in you stimulates genius in me. Infinite players begrijpen dat de kracht van een cultuur, net als in natuur, te maken heeft met verschillen, variëteiten, diversiteit, surprises. Zij zullen die niet in anderen willen onderdrukken, eerder stimuleren.

Growth promotes growth.


lees boek


‘One does not bring change to a garden
but comes to a garden prepared for change
and therefore, prepared to change’

Een rookmachine blaast rook, er klinkt een fluitje, een figuurtje met een masker, een sjamaantje, wast zich met rook. De tuin wordt aan het oog onttrokken. We kijken naar een dichte kooi.

Herfst

Tijd voor verandering. We zien Adam in de tuin. We horen over een slang, een vrouw, en een man. Dit oude verhaal gaat geofferd worden. ‘We need to get rid of this story,’ zegt de stem.

Adam

‘We came for the evolution of consciousness,’ zegt de stem.

‘Your body and health are defined as much by your inner stories and how you love and forgive, as by what you eat,’ zegt Alberto Villoldo. Verhalen kunnen giftig zijn. Of niet langer relevant. Het is wijs om deze verhalen los te laten.

Hij zegt dat we nieuwe lichamen kunnen laten groeien, en een hoger bewustzijn kunnen ontwikkelen, zodat we kunnen helen en transformeren. Niet alleen sjamanen, earth keepers, kunnen dat, wij ook.

Evolution can happen within generations
‘According to the prophecies of the Maya, Hopi, and Inka Earthkeepers, we’re at a turning point in human history, when a new species of human will give birth to itself. We’re going to take a quantum leap into what we’re becoming.

You dream a new world into being. Planten eten, vasten, ayahuasca, rituelen, ceremonies, inner journeys en vision quests vormen onderdeel van Villoldos praxis om een hoger bewustzijn te creëren. Doel is zelf dromen in plaats van gedroomd worden.

When we let go of the old story (= the story of the garden of eden), we discover we never left te garden. Wij zijn verwanten van alles op aarde: mensen, dieren, wezens, planten. In harmonie leven wordt makkelijker (en moeilijker) als je oneness hebt ervaren, de verbondenheid van alles wat leeft.


Bianca over Alberto Villoldo
‘Quantum leap evolution is voor mij een eyeopener, dat evolutie ook binnen generaties kan plaatsvinden. Het kan onmiddellijk, zegt Penney Peirce. Het heeft te maken met perceptie.’


lees boeken van Villoldo


A consciousness-expanding experience

De trip kondigt zich aan. Het ego moet sterven om ruimte te maken voor nieuwe visioenen, nieuwe werelden, nieuwe characters, nieuw bewustzijn.

Prepare to say goodnight to I.

teach us to shed the past the way you shed your skin

‘Float down into your bodily stream. Turn of your mind, relax and float downstream,’ zegt de stem die ons probeert gerust te stellen.

Timothy Leary schreef The Psychedelic Experience, A manual based on the Tibetan Book of the Dead (1964), een handleiding bij geestverruimende trips. Als je weet wat er tijdens zo’n trip kan gebeuren, kan zo’n transcendente ervaring (‘beyond words, beyond space-time, beyond self’) minder beangstigend zijn.

Met affirmations in je oor is zo’n trip minder eng. Blijf je focussen.

‘After reading this guide, the prepared person should be able, at the very beginning of his experience, to move directly to a state of non-game ecstasy and deep revelation.’

‘We’re ‘nothing but’ electrical waves,’ zegt hij. Dit inzicht, deze psychedelische ervaring – we’re just energy – kan zowel geweldig zijn als angst aanjagen. We zijn niet afgezonderd van de ‘cosmic dance’ die al miljoenen jaren aan de gang is.


lees The Psychedelic Experience (pdf)


Laat je bewustzijn rustig meevoeren at the speed of light.

De trip wordt intenser. Characters, avatars, verschijnen en verdwijnen op het scherm, verscholen achter maskers, drinken spul, raken in trance. Het scherm zelf lijkt fluïde te worden, meerlagig, bewegend beeld beweegt in bewegend beeld, er zijn spiegels en dubbelingen, het duizelt. Er klinkt een krijsend geluid alsof een varken wordt gekeeld, het blijkt krakend ijs en de roep van walvissen. De sfeer wordt agressiever, wilder, hallucinerender. De bestaande wereld stort in.

klik op de plaatjes als je regie-aanwijzingen wil lezen

We zien steeds minder mensen, van mensen zien we steeds meer de dingen.

Winter

Dromerige sfeer. We glijden met de camera langs een tech-wereld alsof we onder water zijn. Rust. Stilte. Contemplatie. Incubatie. We zijn in afwachting van iets.

Those tiny particles of matter are also waves of energy.

Terwijl we heerlijk rustig dobberen, legt de stem de quantum-theorie uit. Ze zegt dat in de wereld van ogenschijnlijk solide voorwerpen deeltjes vibreren en spinnen. En dat in die deeltjes subatomaire deeltjes bewegen.

In Frequency schrijft Penney Peirce dat we in een wereld van golven leven. Alles trilt, vibreert, en heeft een trillingsfrequentie.

Ze legt ook quantum-mechanica uit in haar boek.

‘If you look for a particle a particle will appear.
If you look for a wave a wave will appear.
Your perception determines the shape of your reality.
Any given moment contains unlimited futures that can become real.
The reality that occurs is the one you give attention to.’


Bianca over Penney Peirce
‘In die laatste twee zinnen zit voor mij de kern van Botanical Wasteland. Als je dit doordenkt, betekent dit dat wij de wereld ‘into being’ kunnen dromen. Als quantum-entiteiten niet zo zeer ‘zijn’ maar dingen zijn, op meerdere plekken tegelijk, die ‘kunnen zijn’ of ‘kunnen gebeuren’, als dat zo is, dan is opeens alles mogelijk, dan kunnen wij de realiteit maken. Het grappige is dat quantum-mechanica onderbouwd uitlegt wat sjamanisme al duizenden jaren weet: je droomt zelf of je wordt gedroomd.’


lees boek


We vallen als Alice door een gat en zoomen eindeloos in op gaten waardoorheen nieuwe werelden zichtbaar worden.

Het is donker. In het zwart horen we

We are the miracle of force and matter,
making itself over into imagination and will.
The Life Force experimenting with form.
You for one. Me for another. 
The Universe has shouted itself alive.
We are one of the shouts. (Ray Bradbury in Frequency)

honda civic, bouwjaar 1997

Lente

De schermen gaan open. Het is ochtend, het licht komt langzaam op. De tuin, een nieuwe wereld, ontwaakt.

Een symfonie klinkt.

De wereld wordt wakker geblazen.

Alles komt tot leven, autolampen, slangen, radio’s.